Hemuppgifter
Hemuppgifter
På denna sidan kommer vi att ge lite tips på vad man kan tänka på när man gör hemuppgifter. Här kommer även att länkas till sidor eller dokument som man ska använda hemifrån.
V.23
Dags för 9:ans tabell.
Fortsätt att träna via Skolplus t.ex. Rymdmonster där du tränar alla räknesätten och Raketen välj 9:an.
Titta gärna på denna video som ger dig ett fingerknep.
Är du redo för större utmaningar? Prova Pixel med större tal både multiplikation och division...För svårt?? Prova dessa istället :)
Lycka till!
v. 21-22
Fler "tabelltränarlänkar" att träna och testa sig med.
Skolplus multiplikationsspel Piraterna träna alla tabeller eller välj några
Skolplus 8:ans tabell Rymdattack
Bilrace alla tabeller
Alla tabeller med ruta
Testa din division
Dessutom till måndag 28/5 har vi engelskaläxa. Läs din bok "The witch" för någon vuxen och förklara sedan vad du läst på svenska. Träna dig på glosorna.
Här finns texten och här kan du höra en ljudfil där texten läses upp.
Lycka till!
v.19 och 20
Träna multiplikation, speciellt tabell 7 via dessa länkar
Pingvinglassar - Cone Crazy
Skydiver - fallskärmshopparen
Skolplus - svamparna anfaller
När du tycker att du är säker på 7:ans tabell säger du till i skolan så kollar vi att vi är överens!
Lycka till !
V. 12
Via denna länken kan du träna och repetera flera olika moment i matematiken som vi har arbetat med under åk 3.
Arbeta en liten stund varje gång. Fyll i din självbedömning och lämna fredag 23/3 eller senast tisdag v.14 om du vill träna under påsklovet.

Bokjuryn v.7-
Det är dags för en hemuppgift där man får ta ganska stort ansvar själv. Man lånar en av Bokjuryns böcker i skolan och låter den ligga i väska för att kunna läsa både hemma och i skolan. Att läsa hemma innebär flera gånger under en vecka. Man ser till att byta bok så fort man behöver ny. Därtill ser man till så att man har en "boklogg" att fylla i när man läst slut en bok. Denna ska sedan tas med till skolan där vi sparar dem för att kunna använda längre fram. Så.....
- hitta en bra läsplats
- avsätt tid
- använd läsproffsen
- när du läst klart, be att få berätta för någon om det du läst. Vad var bra? Vad var svårt? Vad var konstigt? Vad kommer att hända nu? Varför hände det?
Hoppas ni får mycket spännande och skön läsning!
bokjuryn i Karlshamn drivs vidare
läskiga böcker är bäst?
Hemuppgift v.6
Nu har ni gjort ett grupparbete tillsammans med era vänner.
Under vecka 6 ska du ta del av allt det dina vänner arbetat fram om Vikingatiden, även ditt eget. Du väljer själv i vilken ordning och hur mycket tid du väljer att lägga på varje del.
Fredagen 9/2 blir det ett läxförhör med frågor och reflektioner om innehållet.
Gå in i din Drive, “vår gemensamma” för att få klickbara länkar.
LYCKA TILL!
Att förbereda sig för ett läxförhör/prov.
- Gör en liten del varje dag - inte allt kvällen före.
- Bestäm en tidpunkt som passar, inte när du är för trött, för hungrig eller stressad.
- Sitt på ett ställe där du kan koncentrera dig - lägg undan telefoner som surrar, stäng av TV-apparater och stäng dörren så att du inte störs av andra.
- Läs om texter flera gånger.
- Se om filmer flera gånger.
- Gör stödanteckningar.
- Be någon vuxen att ställa frågor som du ska svara på - gärna frågor där du får berätta, beskriva och förklara det du vet.
Nu är du väl förberedd för att visa vad du kan om Vikingatiden!
V.5 En dag på Järnåldern
Hemuppgift v.5
- Rita klart bilderna och skriv en text med meningar eller stödord så att du kan berätta om din dag på järnåldern.
- Träna dig på att berätta med flera meningar till varje bild och använd ämnesord och begrepp.
- Spela in dig på Screencastify när du visar dina bilder och berättar. (om du inte minns hur man gör finns det en instruktion längre ned på denna sidan där hemuppgiften för v.43 är)
Uppgiften ska vara klar fredag 2/2, då hjälps vi åt i skolan med att dela din film men glöm
inte dina bilder och dina texter/stödord.
Om det är svårt att komma på ord kan du titta här för att få tips.
långhus träskepp segel husdjur boskap odla säd lin växtfärg sköld eldstad
redskap verktyg vapen metall smida smed krig hushåll järngryta runsten
järnmalm sjukdom benkam tyg garn bonde träl kallt skridsko
V. 2-8
Nytt år och nya utmaningar!
Nedan följer flera länkar att använda för träning av multiplikations och divisionstabellerna.
Var envis, utmana dig själv och bli snabb!
Pixel grundläggande division (vi har inte gått igenom "rest")
UTMANA DIG MER
v.46-50
Under några veckor kommer det vara viktigt att träna på texterna till Lucia. I detta dokument hittar ni alla texter samt musik att sjunga till.
Texter Lucia
Musik att sjunga till
v. 45
Att sökläsa i en faktatext.
När?
När du letar efter en särskild detalj, ett årtal, ett telefonnummer, ett namn eller ett särskilt ord...
Hur?
Veckans hemuppgift:
- Första dagen, läs igenom texten och markera ord och begrepp som du behöver reflektera extra över. (lässtrategin detektiven)
- Läs sedan igenom texten en gång varje dag - be en vuxen fråga dig om något i texten. Sökläs för att kunna svara och visa var i texten du hittat svaret på frågan.
- Fyll i läsprotokollet.
Texten finns även i klassens gemensamma mapp och på denna länken.
Ta med tillbaka fredag då vi följer upp arbetet i skolan.
Här är exempel på frågor man kan ställa till texten.
För hur länge sedan levde de första människoarterna?
På vilket sätt levde de första människoarterna som liknar vårt sätt att leva?
Vad har arkeologerna hittat för att undersöka om de första människoarterna?
Vad hette den männsikoart som levde för 350000 år sedan?
Hur såg en Neandertalmänniska ut?
På vilket sätt liknar Neandertalmännsikan vår art?
Hur dog Neandertalmänniskan ut?
Hur många människoarter lever det på jorden nu?
Vad heter vår människoart?
Vilken apart är det som liknar oss
V.43
OBS Punkt 6 har vi tillsammans beslutat att göra gemensamt i skolan.
Hur du filmar din sammanfattning.
V.41 Ta foto på din familj med din CB.
.jpg)
Uppgiften är att fotografera alla familjemedlemmar. Ta gärna även ett foto på hela familjen.
För att kunna fotografera måste du öppna appen kamera. Du hittar den genom att trycka på förstoringsglaset eller översiktsknappen längst ner till vänster på listen på tangentbordet. Appen är blå med en vit kamera. Din kamera är igång när den lilla lampan högst upp på skärmen lyser.
Vill du fotografera med fördröjning (kanske när du ska ta kort på hela familjen) aktiverar du timern (intill den röda fotoknappen).Då dröjer det 5 sek. innan fotot tas.
Här finns också en länk med instruktioner.
Lycka till!
v.37-39
Nu går vi in i en period med utvecklingssamtal. Med det följer tankar och reflektioner om våra mål både de gemensamma och de individuella. Inför samtalen ska barnen förbereda sig genom att läsa igenom målen för svenska och matematik samt en självskattning om sin del i sitt lärande.
Länken nedan kan ge er lite hjälp på hur man ska tänka hemma och hur man redigerar i det "mål-dokument" som vi utgår ifrån under samtalet. Vi har påbörjat arbetet i skolan.
Frågor på det? Era barn kan säkert svara på det mesta själva! :)
Hjälpfilm för att redigera i Mål inför år 3.
V.36
Vi kör ytterligare en vecka med 15 min varje dag för att verkligen befästa och automatisera addition och subtraktion i talområdet 0-20. Träna på länkarna nedan i Pixel och fyll i andra delen av ditt protokoll.

Pixel addition och subtraktion 0-20
Pixel räkna till 100 generalisera talkamraterna i ett större talområde.
Eldorado 11-20 addition
Eldorado 11-20 subtraktion
OBS När man räknar ovanstående SKA det vara lätt innan man går vidare. Det är mycket bra att köra om övningarna och be någon ta tiden för att utmana sig, men inte innan man känner att det verkligen går automatiskt.
Om man vill utmana sig Pixel 0-100
Eldorado addition små och stora tal
Eldorado - subtraktion små och stora tal
V.35 0-20 + och -
Träna 15 min varje dag på följande länkar. Fyll i ditt protokoll.
BOKPÅSEN
v.34-36 ( dessa instruktioner har du/eleverna fått i skolan.)

Bestäm vilken bok du vill berätta om. Det kan vara en bok du läst i sommar eller en bok som du väljer att läsa nu.
När du läst boken ska du göra uppgifterna som du fått tillsammans med bokpåsen du gjort i skolan.
Tänk på att rita och skriv klart innan du klipper och klistrar.
När det står färglägg - så använd flera färger och gör detaljer.
När det står sammanfatta och ställ frågor tänk på att skriva hela meningar avsluta med punkt eller frågetecken.
Tänk även på stavning och handstil.
Saken du ska lägga i påsen får inte var ömtålig och ska kunna stanna i skolan några dagar.
Eftersom du har två veckor på dig vill vi att det syns på påsen att du lagt ner tid och arbete på uppgiften. Det är inte bråttom att lämna den. Först måndagen den 11/9 kommer vi att börja arbeta i skolan med uppgiften.
Be någon där hemma att lyssna på när du läser det du skrivit och förbered så att du kan motivera varför du har valt den sak du har lagt i påsen.
Vi ser fram emot att höra om din bok!
Veronica, Annalena & Marie
Sommaruppgifter 2017
Vecka 19 -
text till tankekarta. Behöver inte läsas men kan vara ett stöd om man inte minns eller vill bygga ut sin muntliga sammanfattning.
Länk till hemuppgiften
Länk till text och ordförklaring
HEMUPPGIFTER v. 18-20
PIXEL multiplikation Träna ALLA uppgifter 5
Hemuppgift v. 11
hemuppgift dokument med länkar
genomgång av tredimensionella kroppar (välj en av dem)
FILM 1 Eldorado - vårt läromedel
FILM 2 från Youtube
FILM 3 från Youtube
Hemuppgift till v. 49-50
https://docs.google.com/document/d/1vU30mnDJoaFVqm5mDcJmLURtuIJ3Q9qAjZ6w9D2_SRA/edit
Att visa och berätta muntligt (använd hörlurar då ljudet är lite lågt)
Kommentarer
Skicka en kommentar