Veckobrev
v.23-24
HEJ
Då var det dags för den sista informationen för denna terminen och faktiskt för hela årskurs 3....dessutom vid närmare eftertanke för hela lågstadietiden! Hoppsan vad tiden den gick fort!
Under denna kortveckan har vi hunnit med en hel del, inte minst vår studieresa till Karlskrona då vi hämtade tillbaka våra böcker och fick se Björketorpsstenen och besöka Blekinge museum. En härlig dag på många sätt men vi vuxna tänker ….
….Fakta och kunskap i all ära men det vi såg att eleverna njöt mest av denna dag var museets lekplats. Vilken lekiver! Men så var det en kreativ lekplats också med möjlighet till styltgång, “fiske”, affärslek, ridning och att köra häst och vagn. Titta gärna in på första sidan på bloggen där vi publicerat lite filmer från vår dag.
Vi jobbar på in i det sista med vårt tema om världen och länderna. Det skrivs fakta och några hinner göra presentationer av sitt arbete för att delge sina klasskamrater. Vi kör också slutdrill på multiplikationstabellerna. 9:ans tabell har många finurligheter som vi talat om. Be gärna ert barn berätta, den är nästan lite “mattemagisk!” Vet ni t.ex. om talet 1323 är delbart med 9? Det vet era barn! Kolla gärna med en miniräknare och fundera på fler stora tal.
Under sista veckan ska vi slutföra mycket. Det innebär i vanlig ordning att det också blir en hel del saker som ska tas med hem. En lämplig väska/påse till detta bör packas ner redan på måndag.
V.24
måndag
Eleverna får träffa sina nya klasskamrater och sin nya lärare på förmiddagen
Ta med en extra packväska/påse
tisdag
Vi gör en Mörrumsutflykt bara för att…. Ta med liten fika, lunchen fixar skolan
med grillad korv, dricka och frukt.
onsdag
torsdag
fredag
Skolavslutning i Mörrums kyrka och på Bolsgården se nedan
Trevlig helg önskar vi er!
Veronica Marie och Annalena
Avslutningsdagen
Eleverna samlas på Bolsgården 8.30 för att sedan gemensamt gå till kyrkan. Åk F, 2 och 3 har sin avslutning kl. 9.00 och då är familj välkomna i mån av plats. Tänk på att det kan vara svårt med parkeringar, välj gärna att gå denna dag. Efter avslutningen i kyrkan går vi tillbaka till Bolsgården där vi enligt tradition ställer upp på “kullen” för att gemensamt sjunga in sommarlovet. Efter detta önskar vi låna er och barnen en liten stund i våra klassrum för att kunna säga “glad sommar, lycka till och på återseende”. Sedan är det
SOMMARLOV!
v. 22-23
Hej hemma!
Åhhh… nu hinner vi knappt med, så fort tiden går!!! Vi är redan i juni. Vilken hetta det har varit och det har bara glött av all aktivitet och arbete i klassrummen.
Denna veckan har främst fortsatt med att jobba vidare med våra olika arbete. I temat världen har vi jobbat vidare med de olika världsdelarna och fördjupat oss i ett land. På matten fortsätter vi att “drilla” multiplikation- och divisionstabeller, mest fokus på 8:an.
Nästa vecka fortsätter vi jobba med världen. På matten kommer vi fortsätta “drilla vidare” med 9:ans tabell.
Nu får vi även börja knyta ihop säcken med skolarbetet så det kommer även bli en hel del göra klart.
På torsdag 7/6 ska vi åka på studieresa till Karlskrona. Där kommer vi besöka Blekingemuséet och ta del av Forntidsutställningen och se våra böcker som är utställda. Tanken är också att vi ska hinna säga -Hej! till Rosenbom och stanna till vid Björketorp och titta på runstenar. Skolan erbjuder en lättare lunch, pannkakor med dricka och frukt. Barnen får denna gång lov att ta med sig en lite matigare fika och även ngt litet gott, så som en kaka el bulle (godis och läsk stannar hemma). Skoltiderna är som vanligt denna dag.
v. 22
Mån: 3c slöjd
Tis: idrott
Ons: Lovdag - nationaldagen
Tors: Studieresa till Karlskrona
Fre: 3a och 3b slöjd
Ta det lugnt i helgen och var rädda om er i solen och värmen!!
Annalena, Marie & Veronica
V 21/ 22
Hej!
Härligt sommarväder...varma klassrum och ett intensivt arbete har präglat den här veckan!
Barnen har nu slutfört dagboks-projektet och vi avslutade veckan med att färdigställa en
pappersbok och en digital bok. Böckerna blev jättefina och alla ska vara super-stolta över
sitt skrivarbete! Nu kommer vi lämna dem till Blekinge museum- spännande! De digitala
böckerna kommer även att finnas på bloggen i form av en QR- kod. Då finns det läsning
för hela sommaren!
Barnen har nu slutfört dagboks-projektet och vi avslutade veckan med att färdigställa en
pappersbok och en digital bok. Böckerna blev jättefina och alla ska vara super-stolta över
sitt skrivarbete! Nu kommer vi lämna dem till Blekinge museum- spännande! De digitala
böckerna kommer även att finnas på bloggen i form av en QR- kod. Då finns det läsning
för hela sommaren!
Ett annat stort arbete under veckan har varit vårt geografi-tema. Det är både
spännande, lärorikt och svårt. Att hitta ett speciellt land på kartan eller jordgloben
eller söka bra fakta är inte alltid så lätt. Vad är viktigt? Vad ska vi lära våra kamrater?
Läroplanen säger:
spännande, lärorikt och svårt. Att hitta ett speciellt land på kartan eller jordgloben
eller söka bra fakta är inte alltid så lätt. Vad är viktigt? Vad ska vi lära våra kamrater?
Läroplanen säger:
“Undervisningen ska ge eleverna kunskap om kartan och kännedom om viktiga namn,
läges- och storleksrelationer så att de kan orientera sig och dra slutsatser om natur- och
kulturlandskap och om människors levnadsvillkor. På så sätt ska eleverna ges möjlighet
att se världen ur ett helhetsperspektiv. Undervisningen ska även ge eleverna
förutsättningar att utveckla kunskaper i att göra geografiska analyser av omvärlden
och att presentera resultaten med hjälp av geografiska begrepp.”
läges- och storleksrelationer så att de kan orientera sig och dra slutsatser om natur- och
kulturlandskap och om människors levnadsvillkor. På så sätt ska eleverna ges möjlighet
att se världen ur ett helhetsperspektiv. Undervisningen ska även ge eleverna
förutsättningar att utveckla kunskaper i att göra geografiska analyser av omvärlden
och att presentera resultaten med hjälp av geografiska begrepp.”
Påminnelse: Vi har skickat ut ett formulär( - inbjudan till att komma och se de Nationella proven)
som finns på er mail. Glöm inte att boka!
som finns på er mail. Glöm inte att boka!
V 22
Hemuppgift: Träna på sångtexterna som finns i p-pärmen/ väskan!
Måndag- slöjd 3c Hemuppgiften The Witch åter till skolan
Tis- idrott
Fre- slöjd 3a och 3b
Trevlig helg önskar Marie, Annalena och Veronica
v.20-21
HEJ ALLA
En händelserik härlig sommarvecka som tydligen ska avslutas med fortsatt fint väder i helgen.
Våra Ire-dagar blev just så härliga som vi hoppades på. Att få uppleva naturen och lära sig om näringskedjor och naturens kretslopp på ett sådant ställe är inte alla kommuner förunnat. Vi hittade många småkryp, inte alltid till allas iver, men för det mesta. Det absolut roligaste var naturligtvis att få suga upp dessa små varelser och undersöka dem med lupp och sedan även i ett riktigt mikroskop. Insekter och spindlar kan se mycket farliga och läskiga ut i närbild!
I veckan har slutmomentet i vårt skrivprojekt påbörjats och även avslutats av de flesta. Nästa vecka kommer att ägnas åt färdigställande av digital och analoga böcker. Nästa fredag går leveransen till Blekinge museum!
Vi fortsätter “drilla” multiplikation. Efter 7:an kommer naturligt nog 8:an och 9:an att följa. Vi vill återigen påpeka vikten av att färdighetsträna detta. Länkar kommer att läggas ut på bloggen och i våra respektive gemensamma mappar för att man lätt ska komma åt. Passa på att testa er själva!
V. 21
Tema Världen fortsätter och efter världsdelar och världshav ska vi lära oss om enskilda länder.
På måndag kommer en hemuppgift där det är önskvärt att ni avsätter tid tillsammans med er barn. Det är en “bok” som eleverna har illustrerat med text på engelska. Tanken är att kunna läsa texten högt för någon och sedan berätta på svenska vad det betyder.
Ni kommer att få en inbjudan samt ett formulär via mejl där ni inbjuds att ta del av ert barns resultat av de nationella proven den 30/5. Håll utkik!
Brev från våra rektorer angående skolavslut och skolstart finns på denna länken Elevinforamtion
Brev från våra rektorer angående skolavslut och skolstart finns på denna länken Elevinforamtion
Må 3c slöjd, hemuppgift kommer hem, lämnas tillbaka måndag 28/5.
Ti idrott ute
On
To idrott inne (endast denna gång, obs inneskor nödvändigt) Gärna extrafrukt.
fre 3a och 3b slöjd
Vi önskar er en trevlig helg!
Veronica, Marie och Annalena
Hej hemma!
Ja, även denna veckan har varit kort och intensiv. Dessutom är det Annalena tillsammans med barnen som hållit ställningarna eftersom Marie och Veronica varit iväg på annat håll. Det har gått bra!
Barnen har fortsatt att jobba med vårt skrivprojekt där de har fått känna på att skriva texter som en tidningsartikel och de har även gjort snygga löpsedlar.
Nya temat med världen har kommit igång riktigt med kartkunskaper och nu ska barnen få fördjupa sig i ett land.
I matten har vi denna veckans riktigt gnuggat våra kunskaper i klockans värld, främst den digitala. Låt gärna barnen berätta vad klockan är i olika naturliga sammanhang.
Läroplanen säger: Eleven kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, tider och använder vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet.
Vi har och kommer nu även att “drilla” tabell 7 i multiplikation och division.
v.20
Denna veckan är en full arbetsvecka, dock med ett litet avbrott från arbete på skolan då vi en dag per klass kommer åka till Ire naturskola. Barnen får lov att ta med sig en liten “skolfika” som innebär dricka och frukt el. smörgås (vi undviker saft/läsk och kakor). Vi har med lunch från skolan som denna gång erbjuder grillad hamburgare med tillbehör, dricka och frukt. För 3b och 3c innebär Ire-dagarna en något förlängd skoldag. Vi önskar därför att ni meddelar oss om det r tänkt att ditt barn ska åka skolskjuts hem. Det går bussar 14.30 som vi hinner hem till med marginal. Fritids har lovat att ordna så att de som ska till Norrevång kommer dit under ordnade former.
Från denna veckan har Tobias på idrotten meddelat att det blir utegympa, terminen ut. Så, se till att det finns nedpackat kläder för uteidrott, efter dagens väder.
Mån: 3c Slöjd
Tis: 3b till Ire. Idrott för 3a och 3c.
Ons: 3c till Ire. Annalena o Veronica iväg på annat uppdrag. Vikarier i klasserna.
Tors: 3a till Ire. Idrott för 3b och 3c.
Fre: 3a och 3b slöjd
Önskar er alla en riktigt trevlig 11 maj och en skön helg!
Annalena Veronica och Marie
MÖRRUM
v 18-19
Hej!
Det har varit en kort men intensiv vecka! Redan maj månad! 
Under veckan så har vi avslutat religionen och börjat med
vårt nya tema i geografi-Tema världen och kartan. Vi har
inlett arbetet med att läsa faktatext om världsdelar och
världshaven samt bekantat oss med kartboken. Ta gärna
fram kartboken om ni har någon hemma. Ett av våra mål
är att kunna visa på kartan var världsdelarna och
världshaven finns.
Arbetet med Dagboksprojektet fortsätter och vi
tränar nu på att skriva en tidningsartikel.
Tobias ( idrotten) påminner om att från v 20 är all
idrott utomhus så bra kläder efter väder krävs.
Ire- hör av er om ni kan hjälpa till med att köra
t o r eller någon av turerna. Ni får också stanna hela
dagen på Ire. Det brukar bli underbar skoldag i naturmiljö!
v 19
Vi börjar träna på sångerna som vi ska sjunga på skolavslutningen.
Texterna kommer att finns i p-pärmen.
Mån- ons: Marie rättar NP i matematik. Vikarie är bla Emma Condrup
och Veronica har semester och vikarie är Moa Wåhlin.
Mån- slöjd 3c
Tis- idrott
Tors- fre- lovdagar
Trevlig helg önskar Marie, Annalena och Veronica
v 17-18
HEJ alla
I måndags rev vi av det sista av de Nationella proven för årskurs 3 och i tisdags överraskade fröknarna barnen med en liten minifest.
Fantastiskt bra jobbat alla barn! 
I veckan har vi också avslutat temat om världsreligionerna kristendom, judendom och islam. Det har varit ett intressant tema har vi förstått och många existentiella frågor har väckts. Det har varit mycket funderingar och många känner att de har fått ny kunskap och tankarna kring värderingar och etik är många .
I matte ska vi de närmaste veckorna nu gnugga tid. Den digitala klockan och dess egenskaper samt att räkna tidsskillnader och reflektera över tid i största allmänhet.
Nytt tema i SO kommer att bli VÄRLDEN. Vi börjar så smått med att undersöka kartor och vår glob.
Arbetet med Dagboken - Besök från forntiden - fortskrider och nu är det dags för moment 5. Ni vet att det är ok att “tjuvtitta” via elevernas chromebooks om ni vill. Be dem visa. Man når dokumenten lättast genom Classroom. Slutprodukterna får ni sedan se både i digital och i analog form så småningom.
Vi har en liten förfrågan till er föräldrar. Under tre dagar i maj 15, 16 och 17, är vi inbjudna till Ihre Naturskola. En klass per dag. För att ta oss dit behöver vi skjuts och undrar nu därför om någon av er är lediga och kan skjutsa i bil. 3b åker tisdagen, 3c onsdagen och 3a åker torsdag. Vi önskar svar under kommande vecka för att kunna planera vidare.
V.18
Eftersom det är kortvecka ger vi oss inte på någon hemuppgift men håll utkik nästa vecka för nytt. Några har dock individuell läxa att arbeta med i Eldorado matteboken.
Annalena är inte på plats ons-fre då hon sitter med rättning av Nationella Prov. Emilia vikarierar i 3b.
må-tis LEDIGT
ons Ni som har sålt majblommor redovisar till Ingela och Kerstin.
tor idrott + eventuell extrafrukt
fre 3a och 3b slöjd
Trevlig helg!
Veronica, Marie och Annalena
v.16-17
Hej hemma!
Vilken härlig vecka det har varit… våren är äntligen här och vi har fått både värme och sol.
Den här veckan har varit mycket “fortsätta arbete”. Vi har jobbat vidare i vårt skrivprojekt med recenserande text. Efterhand som barnen själva har känt att de är klara med sin text har de fått göra en självskattning. När de har självskattat sig har de utifrån den sedan fått jobba med att förbättra sin text.
Religionen har främst fokuserat på att börja jämföra de tre världsreligionerna kristendom, islam och judendom. Diskussionerna och samtalen fortsätter att vara väldigt intressanta och givande.
På matten har vi fortsatt att jobba med olika mattestrategier och säkra tänk. Dessutom har vi genomfört två delprov till - problemlösning och skriftliga räknemetoder.
Vilka ambassadörer och säljare vi har!!! Barnen är fantastiskt duktiga på att sälja Majblommor. Det har fått fyllas på hos många under veckan, både en och två gånger.
Nästa vecka kommer vi fortsätta med vårt skrivprojekt och fördjupa oss i religionernas likheter och olikheter.
Vi kommer att genomföra det sista delprovet i de nationella proven.
På måndag kommer vi ha en bokjuryfest för alla som har varit med i projektet. Där kommer vi bl.a. få veta vilka böcker som varit mest omtyckta och det kommer även delas ut några priser.
På onsdag ska vi få se och lyssna på en musikteater som heter “Pappa är ute och cyklar”.
Mån: 3c slöjd, Bokjuryfest, NP matte
Tis: Idrott
Ons: Musikteater “Pappa är ute och cyklar”
Marie är iväg på annat arbete.
Tors: Idrott (tag gärna med extra frukt)
Marie är iväg på annat arbete.
Fre: 3a och 3b slöjd
Discoinbjudan- klass 8b (med föräldrar) ansvarar för disco fre 27/4 kl 20.00-22.00 matsalen Mörrums skola för åk 3-6. Inträde 20 kr
Önskar er alla en riktigt skön helg!
Annalena, Marie & Veronica
Härlig vår och utelek! Nu känner man sig som kor på grönbete. Äntligen! Vi vill gärna påminna igen om att kolla på barnens hyllor och kontrollera om att rätt sorts kläder finns på skolan. Prata gärna om hemma vilka ytterkläder som ska gälla under rasterna.
Under veckan har vi tränat på att bedöma texter tillsammans utifrån en bedömningsmatris för att se vad som vad bra och vad som kan förbättras i en text. Detta hjälper oss sedan när vi själva ska skriva egna texter. Vi får förebilder och känner oss säkra i vad som ingår i bedömningen. Vi ska utifrån samma matris göra en självskattning utifrån sin egen text samt få en bedömning av oss pedagoger.
Kunskapskrav åk 3 “ eleven kan utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt. “
Vi fortsätter vidare i Dagboks-projektet och textgenrer Recension är nu aktuell.
I temat religion har vi fördjupat oss i Judendomen. Låt barnen berätta vad som är typiskt för Judendomen. Det finns många likheter med de övriga två religionerna.
I matematik har vi genomfört 2 delprov och fortsätter träna på smarta strategier. På måndag och onsdag genomför vi ytterligare delprov.
I torsdags var det dags att visa sin simkunnighet och det var många barn som utvecklat sin simteknik. Toppen!! Dessutom var det flera som tog simborgarmärket. Jättekul! Anmäl gärna till någon simskola i sommar för att kunna utveckla simtekniken ännu mer!
De barn som ska sälja Majblommor har fått sin väska med blommor. Viktigt att läsa informationsbrevet som följde med. Redovisningen sker senast 3 maj. Lycka till!
V 16
Mån- slöjd 3c
Tisdag- idrott
Tors- studiedag
Fred- slöjd 3a och 3c
Trevlig helg önskar Marie, Annalena och Veronica
Hej allihop! v.14-15
En riktig rivstart efter Påsklovet blev det med gruppuppgiften i de nationella proven matematik. En uppgift där det var viktigt att använda de matematiska begrepp vi lärt oss och att man kunde uttrycka vad man tänkte och kunde. Det var en uppgift som många gillade och uttryckte sig positivt om. Vi har även hunnit visa vad vi kan i delarna statistik och sannolikhet.
Vi har under veckan fått veta mycket om islam, dels genom att vår studiehandledare Houda kunde visa och berätta för oss och dels genom film och samtal. Nästa vecka kommer vi att presentera den tredje största världsreligionen, judendomen. Detta tema är ett SO-tema där många existentiella frågor kommer upp. Även om ämnet är religion så är vi ständigt och rör oss i både samhällskunskap och historia.
- Måste man kunna detta om man inte tror på någon gud?
En intressant fråga som vi kommit fram till att svaret är ja på. Religionerna styr mycket av vår värld även om om vi inte är troende. För att förstå, respektera och vara en delaktig medborgare måste man veta och själv kunna ta ställning.
Vi välkomnar värmen äntligen! Som förälder får man då ta sig en tur i kapprummet och se över vad vintern lämnat kvar där. Byt gärna ut varma överdrag mot tunnare vindbyxor, varma yllemössor mot tunnare eller en keps och titta över vad som behöver tas hem och tvättas.
V.15
Sista veckan på Bokjury-läsningen. Läs, läs och läs! I veckan ska vi rösta på de böcker vi tyckt mest om.
Må 3c slöjd, NP matematik
Ti Idrott
On NP matematik
To BAD - alla åker till Väggabadet under dagen. Medtag badkläder och duschsaker.
Fr 3a och 3b slöjd
Trevlig helg!
Veronica, Annalena och Marie
v. 12-14
Hej hemma! Ännu en skolvecka är förbi och det känns som att det har varit lite fler friska barn denna veckan. Härligt!!! Vädret är verkligen varierande; allt ifrån solsken, regn till snöfall. Som vanligt ber vi er att barnen har kläder efter väder, framför allt någon form av överdragsbyxor och ombyte. Kom gärna i kapprummet och titta igenom korgen för upphittat/kvarglömt. Det finns väldigt mycket, främst kläder, där som vill hitta sin ägare. Skolarbetet denna veckan har av naturliga skäl innehållit en hel del nationella prov. Vi har kollat av högläsning, läsförståelse av en faktatext samt att skriva en egen faktatext. Barnen är verkligen duktiga och det kändes som veckans fakta, om ekorren, var intressant och roligt. Givetvis har vi hunnit med en del annat, bl.a. har vi på matten fortsatt att jobba med våra olika strategier både i addition och subtraktion. I subtraktion tänker vi Alla talsorter räcker till Se svaret: Jag subtraherar varje talsort för sig. 623-412, 969-67 Ta bort lite Räkna bakåt: Jag subtraherar till närmsta tiotal, minskar med resten. 71-3 ➞ 71-1=70 ➞ 70-2=68 861-2 ➞ 861-1=860 ➞ 860-1=859 Talen ligger nära varandra Se skillnaden: Tänk dig tallinjen och se talen, börja på det lägsta talet och “räkna upp” till skillnaden. 361-359 ➞ 359...→361 ➞ 3 (hopp) Talen ligger inte nära varandra och talsorterna räcker inte till Ta bort, entalen sist: Minskar med största talsorten (t.ex. 100-tal eller 10-tal), minskar med nästa talsort (t.ex. 10-tal), minskar till närmsta tiotal (1-tal) och avslutningsvis minskar med resten. 74-38 ➞ 74-30=44 ➞ 44-4=40 ➞ 40-4=36 781-349 ➞ 781-300=481 ➞ 481-40=441 ➞ 441-1=440 ➞ 440-8=432 Vi har startat upp ett nytt tema denna veckan i religion; Världsreligionerna. Det innebär att vi kommer lära oss om kristendom, judendom och islam. Vi ska bl.a. jämföra de tre religionerna och lära oss vilka likheter och olikheter som finns. Denna veckan har vi börjat med kristendomen och redan nu har vi märkt att detta berör eleverna då det har varit mycket bra diskussioner, tankar och funderingar.
Bifogat finns en inbjudan till dig som förälder, en inspirationskväll på brädspelscaféet för dig som är nyfiken på spel, spelande och sociala medier. v. 14 Mån: lovdag Tis: idrott (Obs! Inte för 3b), Nat-prov Ons: Tors: idrott, Nat-prov Fre: 3a & 3c slöjd Vi önskar alla en skön påskvecka och en riktigt Glad Påsk Annalena, Marie & Veronica
Inspirationskväll
Hej! v 11/12
Nu är vi igång med de Nationella proven! Under veckan har vi genomfört en muntlig samarbetsuppgift samt läsförståelse i berättelseform samt skrivit en egen berättelse. Barnen har arbetat väl med uppgifterna och de har tyckt att uppgifterna varit roliga. Nästa vecka fortsätter vi med egen läsning samt faktatexter samt “uppsamlingar” för de som varit sjuka.
Vi repeterar nu huvudräknings-strategierna i addition. Vi tränar på hållbara strategier och våra kunskaper om talfamiljerna är till stor hjälp.
Varje talsort är högst tillsammans 9.
Se svaret: jag adderar varje talsort för sig. 43+14 264+ 223
Lägg till lite
Räkna framåt: jag adderar till närmsta tiotal, lägg till resten.
68+3
70+1=71 259+4
260+3=263
Entalen är fler än 9
Räkna så att du får ett helt tiotal och se svaret eller
addera talsorterna ( endast i addition)
28+15
30+13= 43 eller 28+15
38+ 5=43
I vårt skrivprojekt har vi börjat med moment 3 där vi tränar på att skriva instruktioner. Se gärna filmen att skriva en instruktion.
Ni som har barn som spelar instrument med Musikskolan bör meddela att eleverna ev inte dyker upp då det kan krocka med proven under dessa veckor. Tyvärr så kan vi inte ta hänsyn till allas speltider.
V 12
Hemuppgift- arbeta med matteuppgifterna som ligger under fliken Hemuppgifter.
Måndag -slöjd 3c och Nat-prov
Hemuppgift- arbeta med matteuppgifterna som ligger under fliken Hemuppgifter.
Måndag -slöjd 3c och Nat-prov
Tis- idrott och Nat-prov
Ons- Nat- prov
Tors- Nat-prov och idrott
Fre- slöjd 3a och 3b.
Trevlig helg önskar fröknarna!
Trevlig helg önskar fröknarna!
v 10-11
Hej på er där hemma!
Veckan som gått har tyvärr inneburit en ny runda med influensa och sjukdomar som inte riktigt vill ge sig. Vi hoppas så att det nu har nått sin kulmen så att vi får pigga glada och friska elever och kollegor!
Vi är mitt uppe i förberedelser inför stundande provperiod men vi har även hunnit med en hel del annat. Det skrivs och författas i vårt "dagboksprojekt", vi läser Bokjuryböcker och vi har arbetat en del med klockan och några har tittat extra på digitala klockan. Ett bra sätt att träna är att uppleva och använda klockan i "verkliga" sammanhang, d.v.s. läsa och tänka tid i vardagen och när det uppstår behov av att kunna. Engagera gärna barnen i familjens tidsplanering, räkna ut tidsåtgång och läsa av digital klocka och sedan "översätta" till analogt talesätt.
v. 11
Redan under fredagen kommer vi att tjuvstarta de Nationella proven med en självbedömningsdel och sedan fortsätter vi med tre olika delprov i svenska under veckan. Det blir gruppuppgifter, läsförståelse och skriva berättande text. Vi ser fram emot vad Skolverket har hittat på för grundhistoria för oss att följa i år då proven brukar följa ett tema, ofta runt figurerna Nova och Troj.
Vi hinner med mycket annat också, det ska skrivas och läsas och även denna veckan tränar vi oss på "animals" i engelskan. I matte kommer vi att fokusera på hållbara strategier och talens uppbyggnad och värde 0-1000. Här är två länkar man kan träna med Öva mer Eldorado - välj sidorna 8-14 och Pixel Öva mer kap 10
Vi fortsätter några veckor till med Bokjury-läsning med vidhängande logg. Det har samlats på en hel del i våra böcker nu. Bra jobbat där hemma!
Trots att schemat kommer att justeras pga av proven försöker vi få till slöjd och idrottslektioner även om det ibland innebär att grupperna och tiderna inte blir riktigt som de brukar.
Må 3C slöjd NP- svenska tala
Ti idrott NP - svenska läsförståelse
On NP - svenska skriva berättande text
To idrott
Fr 3A och 3B slöjd
Trevlig (mello)-helg!
Veronica, Marie och Annalena
bytardag
v. 9-10
Hej, hej!
Nu har verkligen vintern bitit sig fast denna veckan. Det har varit riktigt kallt, men ändå väldigt friskt. Med jämna mellanrum har nordanvinden dock varit riktigt isig! Barnen är nu duktiga på att klä sig ordentligt med termobyxor, mössa och vantar (och jacka förstås).
Denna veckan har vi riktigt kommit igång med vårt skrivprojekt. Vi har pratat om genreskrivning och den första texten, i moment 2, är att barnen nu skriver en text i dagboksform och som är en återberättande text.
Läroplanen säger: Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
Barnen tycker det har varit spännande att skriva i dagboksform, för barnen känner att de kan vara lite hemlig när de skriver dagbok. Kanske en och annan dagbok börjar skrivas hemma på sängkanten?!
På matten har vi fortsatt att arbeta med olika måttenheter. Det har blivit en del laborativt för att få en djupare förståelse och koppling till vardagen.
Vi fortsätter att läsa i vårt bokprojekt “bokjuryn” och där är barnen verkligen taggade och riktiga bokslukare för tillfället. Ta chansen att få en mysstund tillsammans där hemma där de läser för dig som förälder!
I onsdags hade Lena och Tina ett föräldramöte för alla föräldrar till blivande åk. 4. Viktigt!!! Läs bifogat brev som Lena skrivit.
v. 10
Vi kommer så smått börja förbereda barnen för att skriva de nationella proven (NP). Vi kommer göra någon uppgift som kan påminna om deluppgifter på NP. V. 11 drar vi igång och börjar med svenskadelen. Efter påsk är det inplanerat för att fortsätta med mattedelen.
Skriv- och läsprojekten fortsätter.
På matten kommer vi nu jobba vidare med olika strategier för addition och subtraktion.
Påminner om att det är fortbildningsdag på tisdag 6/3 så då är det ingen skola. Fritids är öppet som vanligt för de som behöver barnomsorg.
Mån: 3c slöjd
Tis: Fortbildningsdag för personalen, ingen skola.
Ons:
Tors: idrott + ev. extra frukt
Fre: 3a och 3b slöjd
Trevlig helg önskar vi
Annalena, Marie & Veronica
Lena Willman Mörrums skola 2018-03-01
Rektor
Mörrums skola
lena.willman@karlshamn.se
0454-30 78 67
Till föräldrar med barn i åk 3
I onsdags kväll hade vi ett föräldramöte där vi bl.a. informerad er om att vi kommer att göra tre nya klasser inför åk 4. Vi har nu förstått att vi inte var tillräckligt tydliga när vi berättade om hur vi tänker gå tillväga när vi gör de nya klasserna.
Klasslärarna kommer att göra klasserna tillsammans med elevhälsan (specialpedagog, speciallärare och skolsköterska), idrottslärare, resurspersoner, personal från Eftis och rektor.
Eleverna kommer inte att få välja kompisar som de är garanterade att få med sig. Däremot ska vi göra två sociogram som vi kommer att använda oss utav när vi gör klasserna.
Med vänliga hälsningar
Lena Willman
Rektor
V 7-9
Hej!
En riktigt intensiv arbetsvecka som nu leder mot sitt slut och ett välförtjänt sportlov väntar för alla barn!
Vi har under veckan arbetat klart med de arbetsuppgifter som tillhör faktadelen i Forntiden för att i
nästa kommande tema börja på olika skrivgenrer i ämnet svenska/ historia. Vi har börjat med ett
Dagboks-projekt som ska leda till böcker på olika sätt som vi sedan ska få möjlighet att få ställa ut på
Blekingemuseet i Karlskrona under senare delen av våren. Spännande och mycket motiverande
med riktiga mottagare! Moment 1 börjar med ett persongalleri för att göra läsaren extra intresserad och
ska ge en förförståelse vad texten kommer att handla om. Barnen arbetade mycket bra med uppstarten
och vi ser framemot att få skriva mer. Detta arbete kommer ni få höra mer om under arbetets gång.
I matematiken har vi repeterat volym och längd. Ta gärna fram volymmått och mätverktyg och träna
hemma, baka en kaka eller dubblera recept! Prova gärna att göra en uppskattning innan för att senare
mäta och se vilken skillnad det blev. Det är viktigt att få olika referensramar för verkliga livets utmaningar
V 8 Sportlov
v 9
Hemuppgift: Vi fortsätter läsa i skolan och hemma våra böcker till Bokjuryn.
Mån- slöjd 3c samt musikföreställning Allt i loopar
Ti- idrott
Tors- idrott
fre- slöjd 3a - 3b
Trevlig helg och sportlov önskar Marie, Annalena och Veronica!
Hej
fredag igen och dags för uppdatering av läget på Bolsgården ! Trots envisa virus arbetar vi på och
vi är i ett mycket intensivt skede. Det lyssnas på genomgångar och tittas på filmer, det skrivs och
diskuteras fakta och teorier om myter och världsbilder och det funderas över likheter och skillnader på
att leva då och nu. Dessutom börjar vi få kläm på de "bråkiga" talen som sägs som delar av en helhet.

Vi var mäkta imponerade av barnens insats i förra veckans hemuppgift. Många hade verkligen lyckats
med sin presentation och det var jätteroligt att få ta del av deras fantasifulla berättelser och fina
teckningar. Bra jobbat alla barn (och kanske vuxna som stöttat till och peppat). De som varit här denna
veckan har fått ta del av både en kompis film och bedömning från sin lärare samt gjort en självskattning.
I kunskapskraven i Läroplanen står det
...Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.
Nästa vecka börjar vi med läsläxor igen. Vi kommer några veckor framöver att "grotta ner oss" i Bokjuryns
böcker för att kunna rösta på de bästa böckerna som kom ut under 2017. I klassrummen har vi fått låna
böcker från stadsbiblioteket och vi ska nu läsa och läsa och läsa. Böckerna får följa med hem tillsammans
med en "boklogg" som man fyller i när man läst ut en bok. Utifrån dessa ska vi sedan (i april) göra våra
val.

Tobias hälsar att nästa vecka finns det möjlighet att hitta borttappade idrottskläder i idrottshallen men sedan samlar han de kvarglömda sakerna och skänker dem till mer behövande. Det finns mängder hälsar han!
V.7
Full fart även denna veckan. Vi kommer att starta igång ett skrivprojekt där vi nu ska ha nytta av all
kunskap om forntiden.
I matte drillar vi lite bråk till men vi ska också repetera rymdmått, längdenheter, tidsbegrepp och vikter.
Under veckorna som kommer har man sin Bokjurybok i väskan, (för att kunna läsa både hemma och
i skolan)läser en stund varje dag och fyller i läslogg när det är dags för det. Man ansvarar för att själv
byta bok när en är utläst samt ta med ifylld läslogg till skolan.
Må 3c slöjd
Ti Teaterföreställning och idrott OBS! Trots tidigare information ska det packas idrottskläder
denna dag.
On
To Inga idrottskläder denna dag - teorilektion (istället för tisdag)
Fr 3a och 3b slöjd
Information om sportlovsaktiviteter kan ni hitta på denna länk
Hoppas ni får en härlig februarihelg!
Veronica, Marie och Annalena
v.5-6
HEJ HEJ,
Då har vi tagit oss in i februari (vabuari)...Det har varit en hel del sjuka barn och vi har även denna vecka
känt på en blöt och lerig skolgård! När vädret är så här vill vi att ALLA har ngn form av överdragsbyxor att
tillgå när de ska vara ute på raster (regnbyxor, vindbyxor eller termobyxor). Detta för att spara på barnens
kläder och vår innemiljö. Dubbla ombyten är inte heller så dumt! Tack på förhand!
känt på en blöt och lerig skolgård! När vädret är så här vill vi att ALLA har ngn form av överdragsbyxor att
tillgå när de ska vara ute på raster (regnbyxor, vindbyxor eller termobyxor). Detta för att spara på barnens
kläder och vår innemiljö. Dubbla ombyten är inte heller så dumt! Tack på förhand!

Under veckan har barnen jobbat med att förbereda nästa veckas hemuppgift. Det handlar om vikingatiden.
Barnen har varit indelade i grupper (i resp.klass) och de har fått olika uppdrag, men utgått från samma
faktatext. En grupp har sammanfattat texten i skrift, en grupp har gjort en sammanfattande film och en tredje
grupp har förklarat de viktigaste orden och begreppen med ord och bild. Detta är underlag till nästa
veckas läxa, se nedan och under fliken "hemuppgifter". Detta är underlag till nästa veckas läxa (se nedan).
I matematik har vi fortsatt att arbeta med area. Vi har även introducerat begreppet bråk (inte bråka med
varandra då utan mattebråk 😉)
Att räkna med bråk är egentligen inget nytt för eleverna då de oftast
jobbat praktiskt med detta sedan i förskolan. De har delat helheter i lika stora delar t.ex. frukter och antal
godbitar. Det nya är att kunna uttrycka sig med mattespråket och att räkna med delarna. I början
använder vi oss mycket av geometriska former såsom cirklar och
rektanglar (pizzor och chokladkakor). Det är lättare att förstå och se helheterna, likaså förstå varför det är
viktigt att delarna ska vara lika stora i förhållande till helheten, annars blir det ju inte rättvist!
Barnen har varit indelade i grupper (i resp.klass) och de har fått olika uppdrag, men utgått från samma
faktatext. En grupp har sammanfattat texten i skrift, en grupp har gjort en sammanfattande film och en tredje
grupp har förklarat de viktigaste orden och begreppen med ord och bild. Detta är underlag till nästa
veckas läxa, se nedan och under fliken "hemuppgifter". Detta är underlag till nästa veckas läxa (se nedan).
I matematik har vi fortsatt att arbeta med area. Vi har även introducerat begreppet bråk (inte bråka med
varandra då utan mattebråk 😉)
Att räkna med bråk är egentligen inget nytt för eleverna då de oftast
jobbat praktiskt med detta sedan i förskolan. De har delat helheter i lika stora delar t.ex. frukter och antal
godbitar. Det nya är att kunna uttrycka sig med mattespråket och att räkna med delarna. I början
använder vi oss mycket av geometriska former såsom cirklar och
rektanglar (pizzor och chokladkakor). Det är lättare att förstå och se helheterna, likaså förstå varför det är
viktigt att delarna ska vara lika stora i förhållande till helheten, annars blir det ju inte rättvist!
Läroplanen säger:
Eleven visar grundläggande kunskaper om tal i bråkform genom att dela upp helheter i olika antal delar samt
jämföra och namnge delarna som enkla bråk.
jämföra och namnge delarna som enkla bråk.
I torsdags var vi alla ett par timmar på isbanan och hade idrott tillsammans. Mycket aktivitet och
rörelse!
rörelse!
V.6
Nästa vecka kommer vi att jobba vidare med vikingatiden och fördjupa oss i deras Asatro, sista
delen i vårt tema om Forntiden.
På matten ägnar vi oss åt bråk för fullt, både praktiskt och teoretiskt. Vi fortsätter med bokprojektet "Bokjuryn".
delen i vårt tema om Forntiden.
På matten ägnar vi oss åt bråk för fullt, både praktiskt och teoretiskt. Vi fortsätter med bokprojektet "Bokjuryn".
Tobias hälsar att de två närmaste "tisdagsidrotterna" inte kräver ombyte eftersom de är teoretisk, alltså behövs
gympapåsen endast på torsdag!
gympapåsen endast på torsdag!
Hemuppgift till veckan är som ni såg ovan: Barnen ska lära sig förstå fakta om vikingatiden. De
har tre olika metoder att använda sig av för att lära in. Läsa en sammanfattning, titta och lyssna
på film och läsa ordförklaringar. Materialet och länkarna finns i elevernas Drive i mappen
"gemensamt".
Instruktioner finns också under fliken "hemuppgifter" här på bloggen och det kommer även i
pappersform. Hemuppgiften ska vara klar till fredag 9/2 då det blir återkoppling i skolan.
pappersform. Hemuppgiften ska vara klar till fredag 9/2 då det blir återkoppling i skolan.
Vi bifogar här en kallelse till föräldramöte för alla föräldrar i åk3 från rektor och specialpedagog.
Måndag. Slöjd 3c
Tisdag idrott , inget ombyte behövs.
Onsdag
Torsdag idrott + ev. extra frukt
Fredag. slöjd 3a och 3b.
Onsdag
Torsdag idrott + ev. extra frukt
Fredag. slöjd 3a och 3b.
Trevlig helg önskar

bytardag
Kommentarer
Skicka en kommentar